1. Dlaczego warto z uczniami oglądać filmy?

Tak bardzo się cieszę, ponieważ małymi krokami wprowadzam Was do świat filmu, który jest jedną z kilku moich pasji. Uwielbiam oglądać filmy, analizować je, z wypiekami na twarzy wychodzić z sali kinowej, myśleć o nich i dyskutować na tematy, które mnie poruszają.

Sztuka filmowa od dawna wkradła się do edukacji szkolnej i bardzo dobrze! Film pełni przecież funkcje edukacyjne, terapeutyczne i wychowawcze. Oglądajmy z uczniami mądre filmy, wartościowe, skłaniające do refleksji, ale tylko pod jednym warunkiem: zawsze omawiajmy z uczniami film po projekcji. Rozmowa po seansie to klucz do zrozumienia siebie, innych ludzi, świata. Dlaczego warto oglądać filmy?

2. Patriotyzm w filmie – odsłona historyczna

Jako że patriotyzm wpisuje się w tym roku w kierunki polityki światowej państwa, przygotowałam dla Was scenariusze do własnej aranżacji, które znajdziecie pod tekstem. Są one wynikiem cyklu lekcji, które przeprowadziłam ze swoimi gimnazjalistami, więc z pewnością znajdziecie w nich coś dla siebie.

Na początek przedstawię Wam listę filmów o tematyce II wojny światowej, które obejrzałam z uczniami i na które warto poświęcić czas. Są to m.in.

Do tej zacnej listy zapomniałam wpisać „Korczaka”. Obejrzyjcie koniecznie!

Możecie  zobaczyć te produkcje w całości lub fragmentarycznie – to zależy od potrzeb Waszych i Waszych uczniów. Dlaczego wybrałam te filmy? Oto ich cechy wspólne:

3. „Akcja pod Arsenałem” Łomnickiego i „Kamienie na szaniec” Glińskiego

W tej części skupię się na trzech filmach, które możecie połączyć w jedną całość. Są to „Akcja pod Arsenałem” i „Kamienie na szaniec”. Jeśli wybierzecie ten pierwszy, pamiętajcie, że jest wiernym odzwierciedleniem akcji odbicia Rudego, natomiast przed obejrzeniem drugiego koniecznie poinformujcie swoich uczniów o tym, że jest on adaptacją powieści A. Kamińskiego z pominięciem roli Alka. Połączenie scen odbicia Rudego z obu filmów daje możliwość twórczej dyskusji na temat interpretacji reżyserów tej samej sceny powieści Kamińskiego.

Jeśli jednak nie macie możliwości obejrzenia filmu w całości, skorzystajcie z fragmentów, dostępnych na youtube. Pierwsze dwa linki odnoszą się do wspomnianych filmów, a trzeci jest filmem dokumentalnym który doskonale, z perspektywy historyka ,obrazuje przebieg obicia Rudego z rąk gestapowców.

https://www.youtube.com/watch?v=ZYYnWf9r-PQ&t=66s

https://www.youtube.com/watch?v=ZYYnWf9r-PQ&t=156s

4. Patriotyzm historyczny w pytaniach i odpowiedziach

Poniżej przedstawiam Wam przykładowe pytania ze scenariusza z najczęściej pojawiającymi się odpowiedziami moich uczniów:

5. Patriotyzm w nowej odsłonie, czyli o „Karbali” K. Łukaszewicza

Aby dopełnić cykl lekcji o patriotyzmie, warto poświęcić czas na obejrzenie filmu K. Łukaszewicza pt. „Karbala”. Miałam z uczniami tę przyjemność, że reżyser przyjechał do Piły i spotkał się z nami, dzięki czemu uczniowie dowiedzieli się sporo nie tylko o samym filmie, ale również o kulisach jego powstania. Film ten przedstawia walki Polaków na misjach pokojowych i znakomicie obrazuje patriotyzm, z którym spotykamy się do dziś. Jeśli nie możecie obejrzeć filmu w całości, oto zwiastun i rozmowa z B. Topą, który gra głównego bohatera:

6. Scenariusz do pobrania

Scenariusz, który możecie pobrać jest kompilacją pytań, zaczerpniętych z różnych źródeł oraz moich własnych pomysłów. Możecie go dowolnie zmieniać, dostosowując do własnych potrzeb. Znajdziecie też teksty do analizy i pytania do nich.

Udanych lekcji. 🙂

IB


2 Komentarze

Marzena C. · 31 października 2018 o 15:55

Bomba! Po prostu bomba, która spadła mi z nieba na czas. Wielkie dzięki za te pomysły i materiały.😁

    Izka · 31 października 2018 o 19:49

    Dziękuję. Proszę korzystać. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *