1. Ja, czyli ktoś wyjątkowy

Przedstawiam Wam dziś książkę, którą powinien przeczytać absolutnie każdy nastolatek. Na jednym ze szkoleń kupiłam ją dla mojego syna i nie żałuję. Co więcej, prawdy w niej zawarte wykorzystuję w pracy ze swoimi uczniami, bo każdy zasługuje na to, by usłyszeć, że jest

KIMŚ WYJĄTKOWYM.

Książkę tę napisał Michał Zawadka, a jej pełny tytuł brzmi: „Chcę być kimś, czyli jak osiągać cele, kiedy wszyscy mają wywalone”. Znajduje się w niej mnóstwo wzmacniających komunikatów, które dodadzą młodemu człowiekowi wiary w siebie i poczucie sensu realizacji swoich pasji. Dla nas – nauczycieli – jest to świetna baza, by przygotować ciekawy scenariusz lekcji.

2. #słowamająsiłę

Autor podkreśla, że książka ta powstała, ponieważ na swojej drodze spotkał wielu młodych ludzi, którzy uwierzyli, że nie ma dla nich przyszłości i że są do niczego. To nieprawda. Każdy z nas jest kimś ważnym – dla siebie i dla innych ludzi. Dlatego też na kartkach książki można przeczytać o tym, by się nie poddawać, ciężko pracować i pozwalać sobie na popełnianie błędów. Błąd nie jest niczym złym – to tylko kolejny krok do tego, byśmy stawiali się lepsi.

3. Kim jestem, czyli część 1

Książka Michała Zawadki podzielona jest na cztery rozdziały. W tym wpisie przedstawię Wam zapiski związane z częścią 1. Tutaj autor daje każdemu młodemu człowiekowi ważną lekcję: JESTEŚ KIMŚ WYJĄTKOWYM! NIE JEST WAŻNE, SKĄD STARTUJESZ, ALE DOKĄD LĄDUJESZ. KAŻDY MA PRAWO ODNIEŚĆ SUKCES BEZ WZGLĘDU NA POCHODZENIE CZY STATUS MATERIALNY. Możecie więc wykorzystać te cytaty podczas rozmowy z uczniami w czasie lekcji lub je odpowiednio wyeksponować jako treści afirmacyjne. Ważne jest, by każde dziecko, wychodząc z klasy, otrzymało jeden cytat, odnoszący się właśnie do niego. Przygotowałam dla Was notatkę, którą możecie wykorzystać:

W książce jest też miejsce na notatki, które również możemy wykorzystać dla naszych uczniów, odpowiednio je ubierając w szatę graficzną. Tutaj też zostawiam Wam pełną dowolność. Możecie każdemu uczniowie rozdać taką notatkę do indywidualnej pracy lub zrobić z niej wielki plakat, który uczniowie będą na bieżąco uzupełniać.

4. Szanuj innych!

Bardzo ważne w tej książce jest to, że kładzie duży nacisk na kwestię RELACJI. Jasno mówi o tym, by nie oceniać innych pochopnie, czego przykładem jest opisana tu  historia pana Jurka. Historię tę znajdziecie w pliku poniżej. Możecie ją wydrukować, a następnie przeprowadzić niebanalną lekcję na temat tego, że wygląd lub praca, którą się wykonuje, naprawdę nie świadczy o tym, jaki człowiek jest naprawdę… Zobaczcie sami:

5. Myśli, uczucia, emocje…

W tej części znajdziecie rady, mówiące o tym, by nie porównywać się do innych, ponieważ jesteśmy wyjątkowi. Powinniśmy też nauczyć się mówić o swoich uczuciach w sposób asertywny. Asertywność jest to umiejętność wyrażania własnego zdania bez intencji ranienia innych. (Niby to wszystko takie oczywiste, a często o tym zapominamy, prawda?) Ważne jest też, że aby osiągać swoje cele, należy ustalić zasady i konsekwentnie ich przestrzegać.

6. „Desiderata”

W książce znajduje się też „Desiderata” Maxa Ehrmanna z roku 1927. Jest to zbiór wartościowych myśli, które warto zapamiętać . Zrobiłam z nich notatkę graficzną, którą – po omówieniu z uczniami – powiesiłam przy drzwiach klasy, aby mogli ją zobaczyć pozostali uczniowie w szkole. Może i Wam się przyda?

7. Metafory górskich wędrówek, czyli kilka słów o Michale Leksińskim

Cykl lekcji na temat wyjątkowości i wiary w siebie możecie zakończyć zaprezentowaniem postawy i dokonań niezwykłego człowieka, którego miałam okazję poznać podczas ostatniej konferencji we Wrześni. Tą niebanalną osobą jest Michał Leksiński – podróżnik, zdobywca górskich szczytów, twórca projektu 7 Happy Summils. Marzeniem Michała jest zdobycie Korony Ziemi, ale nie robi tego wyłącznie dla siebie. Bardzo ważna jest dla niego pomoc fundacji Happy Kids, która zajmuje się budową rodzinnych domów dziecka, w których wiele dzieci odnajduje spokój, miłość i bezpieczeństwo. Michał w swoim wystąpieniu opowiadał, jak wędrówki górskie kształtują charakter i jak ważna jest w życiu porażka, bez której nie byłby w miejscu, w którym znajduje się obecnie. Polecam, abyście pokazali uczniom na zajęciach stronę Michała i opowiedzieli o tym ciekawym i otwartym człowieku, który swoją postawą pokazuje, że wiara w siebie, dążenie do celu, ale także wielka pokora wobec natury mogą zdziałać cuda. Oto kilka zdjęć z pięknymi prawdami, o których opowiadał oraz link do strony projektu:

7 Happy Simmits

Polecam też obejrzeć kilkuminutowy film, w którym nasz bohater opowiada o swojej pasji:

Mam nadzieję, że Wasze lekcje  o wzmacnianiu własnej wartości u uczniów i wierze w siebie będą naprawdę wyjątkowe. Za jakiś czas przygotuję wpisy o kolejnych rozdziałach książki do wykorzystania na lekcjach 🙂

IB

Kategorie: Blog

4 Komentarze

Asia · 7 lutego 2019 o 10:38

Świetne Iza.

    Izka · 7 lutego 2019 o 19:11

    Asiu, dzięki. 🙂

Aniela · 27 marca 2019 o 23:51

My nawet donuty jemy z powidłami 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *