30 sierpnia w siedzibie Fundacji Ashoka w Warszawie odbyło się pierwsze spotkanie szkół partnerskich programu #wiosnaedukacji. Wraz z koleżankami – liderkami z mojej szkoły – Iwoną Kusiorską i Agatą Winkler – miałyśmy przyjemność uczestniczyć w tym wydarzeniu wraz z blisko setką przedstawicieli 60 szkół z całej Polski.

1. #wiosnaedukacji – czym jest?

Jest to program wymyślony i stworzony przez pięć kobiet z edumocą, które są na tyle odważne, mądre i silne, by zrzeszać wokół siebie osoby, które chcą budować model polskiej szkoły, a przy okazji dzielić się swoją wiedzą, zarażać pasją, wspomagać w rozwoju i towarzyszyć w zmianach.

Do tych kobiet należą trzy dyrektorki szkół z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka: Ewa Radanowicz z Radawa Małego, Oktawia Gorzeńska z Gdyni, Ewa Kaliszuk z Przyłękowa, Agata Baj – edupasjonatka, myślograficzka oraz Martyna Rubinowska – przedstawicielka Fundacji Ashoka.

Wspomniane dziewczyny (poza nieobecną Ewą Kaliszuk) przedstawiły koncepcję działań #wiosny, odpowiedziały na szereg pytań związanych z wątpliwościami dotyczącymi realizacji zadań, podzieliły się swoimi przemyśleniami, czym zainspirowały nas do pracy, poszukiwania pomysłów na zmianę, wygonienia „nauczyciela” z nauczyciela. A wszystko to okraszone zostało edukacyjnymi warsztatami Agaty Baj.

2. Jaki jest cel #wiosnyedukacji?

Celem nadrzędnym tego programu jest pozasystemowe, oddolne budowanie modelu polskiej szkoły według zasady QZ przez 5P, co oznacza KU ZMIANIE (lub INTELIGENCJA ZMIANY) w oparciu o: poszukiwania – przestrzeń – prespektywy – pasję – pewność.

3. Co oferuje?

#wiosnaedukacji tworzy sieć dyrektorów i nauczycieli – eduzmieniaczy, oferuje warsztaty , zaprasza na spotkania studyjne, webinaria, tworzy profesjonalną sieć zawodową na Facebooku, proponuje wsparcie ekspertów oraz promocję dobrych praktyk na forum ogólnopolskim. Będziemy więc spotykać się on-line, jeździć do siebie do szkół, rozmawiać, obserwować, uczyć się od siebie nawzajem

4. Co dalej?

Aby dowiedzieć się, na jakiej płaszczyźnie należy działać i wprowadzać zmiany, należy czekać na wizytę eksperta. Ewa Radanowicz odwiedzi więc wszystkie placówki do końca listopada, przyjrzy się im, a następnie wspólnie z dyrekcją szkoły (radą pedagogiczną) ustali priorytet i kierunek działań w wybranym przez szkołę obszarze z katalogu zmian.

Szkoły mają więc okazję m.in. zbudować pracownię tematyczną, stworzyć autorskie programy, uczyć interdyscyplinarnie, zrezygnować z dzwonków i otworzyć przestrzeń dla ucznia, zaktywizować uczniowskie podwórko, uczyc się wzajemnie od innych nauczycieli, wprowadzić edukację pod chmurką, budować sprawczy zespół nauczycieli.

 Następnie, po kilku miesiącach intensywnej pracy zbierzemy dobre praktyki, które zaprezentujemy na ogólnopolskiej konferencji.

5. Co nam pozostaje?

Brać się do pracy, odrzucić wymówki, odseparować się od „Leonów” (ludzi -demotywatorów), zarażać pasją, tworzyć, budować, wierzyć w siebie i bliskich nam ludzi. Mówią, że nasze życie składa się w 10% z tego, co nam się przytrafia i 90% z tego, jak na to zareagujemy. Przytrafiła nam się #wiosna, więc wykorzystajmy pozostałe procenty na tworzenie, budowanie, wymyślanie, działanie, chcenie.

6. #wiosnoedukacji – do dzieła!

Zajrzyj TUTAJ

Życzę wszystkim udanej #wiosny. 🙂

 IB

Kategorie: Blog

2 Komentarze

Ada Dec · 2 września 2018 o 09:56

Fantastyczne przedsięwzięcie. Życzę udanej #wiosny. 😊

    izka · 4 września 2018 o 07:38

    Dziękuję w imieniu swoim i wszystkich „zawiosnowanych”. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *