1. Lektura na wiele sposobów

Wszyscy jesteśmy w trakcie omawiania lektur szkolnych. Jedną z takich lektur jest lubiona przez młodych ludzi powieść F. H. Burnetta
pt. „Tajemniczy ogród”. Pamiętajcie, że nie ma nic lepszego jak urozmaicenie toku lekcji, a więc wprowadzenie różnorodnych form pracy. Aby odejść od standaryzacji w omawianiu tekstów, można się pokusić i samemu przygotować – na przykład – grę planszową. Jest to świetny sposób na przekonanie się, kto tak naprawdę przeczytał lekturę lub – jeśli zdecydujecie się na wprowadzenie planszówki jako formy utrwalającej wiedzę – kto zrozumiał książkę bardzo dokładnie.

2.  Własna planszówka? Czemu nie?

Dla swoich uczniów przygotowałam prostą grę planszową, która nosi tytuł „Zagadki Ogrodu”. Aby ułatwić Wam zadanie, możecie ją wydrukować i dostosować do swoich możliwości oraz pomysłów. Tak naprawdę większą część pracy wykonał mój Syn, na którego zawsze mogę liczyć w takich przedsięwzięciach. Gra jest bardzo prosta w swojej konstrukcji, ponieważ została zrobiona w domu i na domowym sprzęcie za pomocą Worda. Jeśli chodzi o planszę, to ściągnęłam ją z jednej ze stron, ale równie dobrze możecie zrobić coś swojego lub poprosić o to uczniów.

3. Same plusy

Wartość dodana takiej pracy dla wszystkich zainteresowanych jest nieoceniona: dla mnie – jako mamy – współpraca z własnym, twórczym, pomysłowym dzieckiem; dla mojego Syna – interesująca i kreatywna (przynajmniej tak mówi ;)) zabawa z mamą i powtórzenie wiadomości z lektury; dla mnie – jako nauczyciela – kolejna ciekawa forma pracy z uczniami; dla moich uczniów – różnorodny sposób pozyskiwania, gromadzenia i utrwalania wiedzy.

4. Uczniowski feedback

Swoją planszówkę wykorzystałam jako podsumowanie omawiania lektury. Powiedziałam uczniom, że wraz ze swoim Synem przygotowałam dla nich grę. Poprosiłam, by usiedli w grupach czteroosobowych, przetestowali grę i krytycznie się do niej odnieśli. Chodziło mi o to, by otrzymać informację zwrotną, na ile gra jest zrozumiała, czy pytania prezentują różny stopień trudności, czy jest ciekawa i czy rzeczywiście utrwala wiedzę. Granie zajęło uczniom całą lekcję, a więc do rozmowy przystąpiliśmy następnego dnia. Uczniowie stwierdzili, że gra jest ciekawa i potrzebna. Bardzo dobrze się przy niej bawili, przy okazji utrwalając wiedzę. Pytania są zrozumiałe, jednak znajdą się i łatwe, i trudne. Jako minus uczniowie wskazali znalezione przez nich literówki oraz błąd w poleceniu, który zdążyłam już poprawić. 🙂

4. Wskazówki dla pobierających grę

Gra mieści się w pięciu plikach, które zawierają:

  • gotową instrukcję;
  • kostki do gry i cztery pionki dla każdej grupy musicie przygotować sami;
  • kartki do wydrukowania z pytaniami dotyczącymi poszczególnych dziedzin powieści: DOM, OGRÓD, OSOBY. Uwaga! Kartki po wydrukowaniu musicie pociąć w prostokąty. Na drugiej stronie karty z pytaniami są cyfry z plusami lub minusami, bo o tyle przesuwa się do przodu lub cofa gracz przy poprawnej/błędnej odpowiedzi.
  • planszę do gry (planszę wydrukowałam na jednej z dostępnych stron w internecie, jednak możecie się pokusić, by przygotować ją samodzielnie).

5. Pobierz grę

Życzę Wam udanej edukacyjnej zabawy:)

IB

Kategorie: 5a

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *