1. Siła w słowach ukryta…

W związku z faktem, że moje województwo miało ferie jako pierwsze, tragiczne wydarzenia w Gdańsku rozegrały się, kiedy uczniowie odpoczywali. Tuż po feriach postanowiłam wrócić do tego smutnego zdarzenia, ponieważ uważam, że jako nauczyciel muszę pewne rzeczy młodym ludziom wyjaśniać i pokazać, że coś jest złe. Lekcję po „rozłące” rozpoczęłam więc od tematu: Słowa mają siłę. Używaj z rozwagą.

W efekcie była to kontynuacja zajęć o hejcie, które przeprowadziliśmy przed zimowym wypoczynkiem.

2. #słowakrzywdzą

Na początku uczniowie obejrzeli krótki film uczniów ze szkoły z Pielgrzymowic. Następnie w ciągu kilku minut porozmawialiśmy o negatywnej sile słów i o uczuciach, które towarzyszą osobie obrażanej. Wielu uczniów przyznało, że niejednokrotnie byli ofiarami przykrych sytuacji ze strony kolegów/koleżanek. Nie bez znaczenia pozostaje tu też rola sprawcy, którą uczniowie określili jako niedowartościowaną. Uznali, że atakowały ich osoby, które w niczym się nie wyróżniają, są zazdrosne i złe, że ktoś jest od nich lepszy.

3. W emocjach siła

Kolejnym krokiem na naszych zajęciach było porozmawianie o tym, że krzywdzimy nie tylko słowami, ale i czynami. Do wyjaśnienia tego posłużył nam film krótkometrażowy o małym zwierzątku:

Film przedstawia jeżyka, z którym nikt się nie chce bawić, ponieważ nosi kolce, które kłują. Wszystko się zmienia, kiedy zwierzątko dostaje od przyjaciół nakładki na kolce, dzięki czemu nikomu nie może już zrobić krzywdy. Odtąd jest akceptowany i świetnie bawi się z innymi.

Uczniowie obejrzeli ten film dwukrotnie. Pierwszy raz, aby go zrozumieć i opisać, co widzą, natomiast drugi, aby wykonać ćwiczenia.  Jako że film jest niemy, poprosiłam, aby uczniowie w parach napisali, co mogły mówić do jeżyka zwierzęta, kiedy ten kłuł i wszystko niszczył (tutaj zatrzymałam film, by uczniowie mieli czas na wykonanie ćwiczenia) oraz, co mogli powiedzieć, kiedy miał już na sobie nakładki (tutaj włączyłam pozostałą część filmu). Po zakończonej pracy uczniowie przedstawili swoje wypowiedzi, po czym wspólnie dokonaliśmy porównania tych dwóch komunikatów i emocji jeżyka z nimi związanych.

3. Uczucia obrazem malowane

Po rozmowie przeszliśmy do zadań redakcyjnych. Zadaniem uczniów było wybranie – spośród kart Dixit rozsypanych na stolikach – tych, które – ich zdaniem – przedstawiają motyw smutku lub cierpienia. Następnie młodzi ludzie musieli opisać, co widzą na karcie i uzasadnić, dlaczego wybrali właśnie ten obrazek. Na koniec poprosiłam o to, by napisali, co mogło spowodować smutek, który  zauważyli na obrazku. Dzięki temu zadaniu przećwiczyliśmy umiejętność metaforycznego myślenia i argumentowania własnego zdania.

4. Jeden obraz jest wart 1000. słów

Jeśli nie dysponujecie kartami Dixit, możecie skorzystać z innego pomysłu, który polega na pokazaniu uczniom na tablicy multimedialnej lub rzutniku czterech niejednoznacznych zdjęć:

Zadaniem uczniów jest wybranie spośród nich jednego, który wydał im się najciekawszy. Następnie młodzi ludzie muszą go opisać i  uzasadnić, co go łączy z tematem lekcji: Słowa mają siłę! Używaj z rozwagą!

Lekcja bardzo podobała się moim „piątakom” – oby zapamiętali ją na długo.

IB

Kategorie: Moje lekcje

2 Komentarze

Natalia A · 31 stycznia 2019 o 17:19

Piękna lekcja. Wykorzystam u siebie. Pozdrawiam serdecznie.

    Izka · 3 lutego 2019 o 18:05

    Dziękuję. Pozdrawiam również.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *