1. Opowiadanie w książkę zamienione

Inicjatywa, o której piszę, nie była przeze mnie zainicjowana. Zrodziła się sama w wyniku niezaplanowanych zdarzeń, a takie lubię najbardziej.

Zaczęło się od tego, że dwie uczennice jednej z klas piątych, które uczę, postanowiły napisać opowiadanie. Otrzymały więc moje wskazówki i moc wsparcia, w wyniku czego opowiadanie rosło w rozmiarach. Dziesięciolatki napisały tekst w formie pamiętnika, w którym opowiedziały o pojawiającym się znikąd garażu. Tekst zatytułowały „Klątwa garażu”. Działy się w nim różne niespotykane rzeczy – od pojawienia się magicznych kotów po tajemnicze kody do Allegro. Mamy tu więc elementy fantastyki, przeplecione realiami z życia uczennic.

Zdziwiona fabułą oraz ucieszona pomysłowością dziewczyn, wpadłam na pomysł, by opowiadaniu nadać formę książki. Dziewczynkom bardzo się pomysł spodobał. W przeciągu kilku dni Julka z Kingą opracowały okładkę i poinformowały mnie, że tata jednej z nich zajmie się drukiem. Jak powiedziały – tak zrobiły. Otrzymałam więc gotową, złożoną książeczkę w pięciu egzemplarzach.

3. Wypożycz i przeczytaj, czyli uruchamiamy klasową bibliotekę

Następnego dnia pokazałam książkę uczniom i opowiedziałam o pomyśle, który wpadł mi wcześniej do głowy, a mianowicie o uruchomieniu klasowej biblioteki. Poinformowałam młodych ludzi, że będzie można książkę koleżanek wypożyczyć. Przygotowałam więc Klasową Kartę Biblioteczną, na którą wpisali się uczniowie chętni przeczytać opowiadanie dziewczyn.  Podałam też szczegóły dodatkowego zadania, które polega na tym, że po przeczytaniu należy napisać kilkuzdaniową opinię na jego temat w zeszycie. Uczniowie zabierają więc książkę do domu na trzy dni, po czym przynoszą do mnie, podpisują się na karcie, a ja przekazuję lekturę następnemu wypożyczającemu. Póki co na liście jest 16 osób chętnych (na 23, z czego dwie to autorki). Książka jest w ruchu, ja mam poczucie, że uczniowie czytają, a dziewczyny czują się bardzo docenione. I o to chodziło.;)

3. Pomówmy o korzyściach

Korzyści z tego niezaplanowanego przedsięwzięciach są następujące:

  • upowszechnienie czytelnictwa w  środowisku najbliższym uczniowi;
  • kształtowanie umiejętności redagowania informacji zwrotnej;
  • docenienie pracy uczennic i motywowanie do podejmowania kolejnych prób literackich;
  • wzmacnianie więzi uczniów w klasie.

Zainicjujcie w swoich klasach taką inicjatywę. Z pewnością znajdzie się ktoś, kto napisze coś ciekawego i ktoś, kto zechce to przeczytać. 🙂

IB

Kategorie: Blog

2 Komentarze

Ada Ada · 28 listopada 2018 o 17:46

Świetnie wykorzystała Pani talent uczennic. Gratuluję.

    Izka · 29 listopada 2018 o 09:36

    Dziękuję. Mam nadzieję, że będą się rozwijać dalej. Pozdrawiam. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *