1. Interdyscyplinarna Kropka – niech żyje współpraca!

Dzień Kropki w tym roku szkolnym obchodzony był hucznie w dziesiątkach szkół w Polce i Europie. W tym „kropkowym szale” uczestniczyła też moja szkoła i muszę Wam powiedzieć, że było to wielkie święto kreatywności. W miniony piątek na holu szkoły pojawiła się STREFA KROKI, w obrębie której uczniowie na przerwach mieli okazję obejrzeć film o małej Vasthi, a przy okazji rozwiązać zadania z kropką w tle z pięciu przedmiotów: j. polskiego, j. angielskiego, j. niemieckiego, chemii i matematyki. Wraz z moimi koleżankami kierowałyśmy pracami uczniów, a za każde poprawnie rozwiązane kreatywne zadanie wręczałyśmy uczniom cukierki. Kolejka było naprawdę spora. 🙂

2. Kreatywnie na polskim: plan wydarzeń i deklinacja rzeczownika

Poza STREFĄ KROPKI dostępną dla wszystkich uczniów, wiele się działo również na języku polskim  właściwie przez cały miniony tydzień.

  • Na jednej z lekcji uczniowie utrwalali umiejętność redagowania planu wydarzeń za pomocą równoważników zdań. Do tego celu wykorzystaliśmy film o Vasthi, który posłużył nam nie tylko do rozmowy o roli kreatywności w życiu człowieka, ale również do tego, by na jego podstawie napisać wspomniany plan.
  • Udało nam się również utrwalić umiejętność deklinacji rzeczownika. Zadanie polegało na tym, by uczniowie znaleźli ukryte w kropkach nazwy przypadków, następnie zapisali je w poprawnej kolejności wraz z pytaniami, a na koniec odmienili przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej wyrażenie Dzień Kropki. Jeśli masz ochotę wykorzystać moja kartę pracę, znajdziesz ją tu:

3. Test czujności

Jedną lekcję poświęciliśmy na przeprowadzenie testu czujności, który miałam okazję przygotować z polonistkami z różnych części naszego kraju. Są to:  Marlena Kowalska, Katarzyna Mikołajczak, Katarzyna Polak i Monika Zalas. Zabawa ta, związana z gramatyką,  uczy koncentracji uwagi oraz otwartości na nowe wyzwania. Jest świetną formą utrwalenia wiadomości i umiejętności przez zabawę. Jeśli chcesz wykorzystać nasz pomysł, zajrzyj tu:

4. Kody QR i ukryte kropki

W czasie obchodów Dnia Kropki przyszedł również czas na wykorzystanie dobrodziejstw Internetu. W dostępnych zasobach znalazłam kody QR, które ukrywały kreatywne cytaty oraz tekst bez odstępów, który trzeba było przepisać, wstawiając w odpowiednie miejsca kropki i inne znaki interpunkcyjne. Tutaj też zabawa była przednia.

5. Kropka rozmawia z kreatywnymi ludźmi miasta Piły

Jednym z zadań, które przysporzyło moim uczniom kłopotów, było przygotowanie kilku pytań do twórczych ludzi z naszego miasta. Pytania przygotowaliśmy dla p. dr Moniki Kłos – współzałożycielki Pracowni Edukacji i Coachingu w Pile, pasjonatki uczenia siebie i innych, specjalistki z zakresu badań nad pracą mózgu; p. Doroty Semenov – rzeczniczki Urzędu Miasta Piły, założycielki działającego w naszym mieście klubu dla mówców Toastmasters oraz p. Karola Skiby – niegdyś zawodnika, dziś trenera i założyciela klubu piłkarskiego KP Piła.

Jakich odpowiedzi udzielili nasi rozmówcy, dowiecie się już w następnym wpisie. 🙂

IB

Kategorie: 5a

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *