Czas przed wakacjami to dobry moment na to, by pomyśleć, jak zachować szkolne wspomnienia, by uczniowie mogli wrócić do nich po latach. Jako że moi uczniowie byli dopiero w 4 klasie, postanowiłam, że miło by było, gdyby po kolejnych czterech, a więc pod koniec klasy ósmej otworzyli coś, o czym już dawno zapomnieli.

Listy w butelce

Pewnego dnia wpadłam na pomysł, że dobrze sprawdzą się i po latach wycisną łzy z niejednego oka LISTY W BUTELCE. Pewnego dnia poprosiłam moich uczniów, by na małych kartkach napisali krótki list do kolegi/koleżanki z klasy, której chcą coś powiedzieć, z którą mają wspólne wspomnienia, która zapisała się przez ten rok w ich pamięci. Może to być luźny opis jakiejś sytuacji lub podziękowanie za coś, co uważają za ważne. Zaznaczyłam, że listy te wyciągniemy dopiero pod koniec klasy ósmej, więc należy pisać wyraźnie i nie zapomnieć o wpisaniu adresata i nadawy. Istotne w tym zadaniu było również to, że można było wziąć tyle karteczek, ile listów chciało się napisać. Wielu młodych ludzi zupełnie mnie zaskoczyło, ponieważ potrzebowało aż kilkunastu kartek. Ta forma pracy, choć zaplanowana przeze mnie na jedną godzinę, potrwała aż dwie. Mimo to uważam, że lekcja była niezwykle twórcza.

Teczki wspomnień

Kolejnym pomysłem na zachowanie wspomnień, który udało mi się zrealizować, są wymyślone przeze mnie TECZKI WSPOMNIEŃ. Pewnego dnia poprosiłam uczniów, by przynieśli do szkoły zwykłą białą teczkę. Na lekcji należało ją podpisać, odrysować swoją dłoń i wpisać na poszczególnych palcach swoje cztery zalety i jedną wadę (co nie okazało się wcale łatwe ;)) Następnie teczki te zebrałam i popołudniową porą umieściłam w każdej z nich pierwsze wypracowanie, pierwszy sprawdzian, kartkówkę, zaproszenie, zawieszki na wspólną gazetkę, czyli wszystkie wytwory ucznia (te najciekawsze), które po kilku latach idą w zapomnienie i lądują w koszu. Postanowiłam, że teczki te będę wzbogacać kolejnymi pracami uczniów pod koniec każdego roku szkolnego tak, aby w ósmej klasie dostali cały „pakiet” swoich prac na pamiątkę. Pomysł ten bardzo spodobał się uczniom, wzbudził też szczery zachwyt wśród rodziców.

A Wy jaki macie pomysły na gromadzenie i przechowywanie wspomnień?

IB

Kategorie: 5a

1 Komentarz

Agnieszka Nowak · 24 sierpnia 2018 o 14:58

Swietna sprawa! Gratuluj pomyslu i realizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *