1. Niezastąpieni uczniowie

Zanim zaczynam omawiać lekturę, proponuję uczniom pracę dodatkową w różnej formie. Mogą oni zrobić lapbooka, lekturę w pudełku, lekturownik. To, co wybiorą w swoim wolnym czasie, zależy od nich i ich kreatywności. Tym razem od uczennicy, która uwielbia prace plastyczne, otrzymałam cudo, które nazwaliśmy magiczną szafą Narnii. Praca składa się z brązowej skrzynki przypominającej szafę, w której znajduje się piękny obraz z jedną z bohaterek. Do „szafy” został włożony drewniany lekturownik – również pięknie ozdobiony – z podstawowymi informacjami na temat lektury. Praca zapiera dech w piersiach, dlatego – gdy tylko ją zobaczyłam – wpadłam na pomysł, by wykorzystać ją w praktyce. Przecież tak piękna „szafa” nie mogła się zmarnować. Jak wymyśliłam, tak zrobiłam.

2. Stawiam na kreatywność

„Szafę” wykorzystałam do ćwiczenia uczniowskiej wyobraźni oraz rozwijania kompetencji językowych. Przyniosłam bowiem z domu kilka przedmiotów. Wśród nich znalazły się: klej, sznurek, otwieracz do konserw, ładowarka do telefonu. Po kolei chętni uczniowie wyciągali z „szafy” przedmioty. Należało wykorzystać je do zadania, polegającego na tym, by wcielić się w rolę wybranego bohatera powieści i napisać kilkuzdaniową wypowiedź, rozpoczynającą się od słów: W szafie znalazłem……… Posłuży mi……

Ku mojemu zdumieniu piątoklasiści kreatywnie podeszli do wykorzystania przedmiotów w baśniowym świecie. Ze sznurka powstałyby:

– huśtawka dla Łucji;

– sznurkowy łańcuch, który  wiązałby rodzeństwo, aby się nie zgubili (znaczyłby drogę powrotną do szafy, tak jak zrobiła to Ariadna w labiryncie);

– linka na pranie dla Zuzanny.

Ponadto otwieracz do konserw pełniłby funkcję młotka lub siekiery, klej posłużyłby do przyklejenia do drzewa Złej Czarownicy, a pluszak byłby pocieszycielem w gorsze dni lub zabawką podarowaną św. Mikołajowi.

3. W baśniowym świecie kart Dixit

Następnym etapem zajęć było przypomnienie informacji na temat cech baśni. Notatkę oraz przykłady elementów baśniowych z powieści wpisaliśmy do zeszytu. Na zakończenie pracowaliśmy z kartami Dixit. Zadanie polegało na tym, by każdy uczeń wybrał tę, która – według niego – pasuje do świata Narnii, krótko ją opisał i uzasadnił własne zdanie.

Ta lekcja naprawdę była baśniowa… 🙂

IB

Kategorie: Moje lekcje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *